zaterdag 16 juli 2011

Creativiteit, inspiratie en sterrenkinderen...



Wat is inspiratie?

Eigenlijk komt het een beetje vanzelf. 
Ik vergelijk inspiratie met water dat uit de kraan komt.  Bij mij staat de kraan meestal open. Toch moet ik het onderhouden want als ik een poos niet schilder, lijkt het wel of de kraan zich dicht draait. Het is er nog, maar doordat andere zaken aandacht vragen, ontbreekt tijd en energie en alle creativiteit lijkt ver weg.
Je geraakt niet aan je schildersezel.

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en een creatieve geest zoekt altijd naar oplossingen.
Verf, doek en penselen uitstallen kost heel wat tijd en dat doe je niet voor een uurtje.  Ik zocht dus naar iets waar ik kon aan beginnen en stoppen op elk moment.
Gezien ik toch wel een beetje met een computer uit de voeten kon, besloot ik
vorig jaar een schildersprogramma (Corel 11), digitaal tekenbord en pen aan te schaffen.

Gefascineerd door dit nieuwe medium, probeerde ik allerlei technieken maar koos uiteindelijk toch voor het effect van olieverf.
Ik wou dat het digitale effect zo nauw mogelijk aanleunde bij mijn traditioneel werk.

Toen ik een paar maanden geleden de dromerige blik van ons kleinzoontje zag, werd ik hierdoor beroerd. Hij keek alsof hij liefde op overschot had en dit wou delen met ons allen, een echt sterrenkind...
Ik 'penseelde' deze impressie met digitale pen zonder trucjes van fotoshop filters. Ik glaceerde en detailleerde lagen op mekaar net zoals ik in de traditionele kunst gewoon was te doen.  Ik wou het zo puur mogelijk houden.

Uiteraard geef ik mijn traditionele kunst niet op, ik hou er nog steeds van om de geur van de verf en doeken te ruiken, met mijn handen bezig te zijn enz...
Ik beschouw de digitale wereld als een verruiming van mijn creativiteit.

Ik hoop dat jullie kunnen genieten van 'Starchild', ik heb het plezier gemaakt!

In liefde en verbondenheid,
Monos


2 opmerkingen:

  1. Wauw! Prachtig weeral, Monique! Zoals jij de dingen ziet met je kunst-ogen..!
    Mocht ik een apart kabinet hebben als praktijkruimte, het zou een mooie verwelkoming zijn voor al de sterrekindertjes hier!
    Laat weten wanneer je weer tentoonstelt, hé!
    Proficiat en veel liefs,
    Jampie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig Monique hoe jij je kleinzoontje, sterrekind, digitaal vereeuwigde. Zo is hij nog meer met jou verbonden...
    Mooi ook en dank je dat je dit met ons wou delen,
    Hartegroet,
    AnnA.

    BeantwoordenVerwijderen